fredag den 14. marts 2014

Kanelsnegle

 

Kanelsnegle er en af mine favoritter og også noget der altid har været min specialitet i familien. Så naturligvis greb jeg chancen for at få bagt en omgang snegle til damerne i weekenden i anledning af den meget tidlige fødselsdagsfest. 

Den bedste opskrift er fra Karolines Kogebog 2, kun med en lille bitte ændring. Jeg kunne i øvrigt sige mange gode ting om netop det eksemplar, jeg elsker Karolines Køkken 2! Der er ikke nogen af de andre der indeholder nær så mange yndlingsopskrifter som netop den. Jeg er overbevist om at det er guds gave til den kok der ikke er bange for fløde. 

Kanelsnegle (30 stk.)
2 dl mælk
25 g gær
100 g smør
2 æg
2 spsk sukker
½ tsk salt
500 g hvedemel

Fyld:
100 g blødt smør
85 g brun farin eller almindeligt sukker
2 spsk kanel

Gæren røres ud i mælken, hvorefter de øvrige ingredienser blandes i og dejen æltes til den er smidig og lækker. Den hæver en halv time et lunt sted. 

Imens blandes fyldet af blødt smør, farin og kanel. Det skal være rimelig fast inden det skal bruges, så er det nemmere at arbejde med.

Dejen slås ned og deles i to dele. Hver del rulles ud til en rektangel på ca. 25 x 40 cm og fyldet fordeles herpå. Rektanglerne rulles sammen så stramt så muligt og skæres i skiver af ca. 2 cm. Sneglene sættes på et stykke bagepapir, vær opmærksom på at stoppe enderne ind under sneglen, så de ikke ruller ud under bagningen. Sneglene efterhæver 20 minutter.

Bages ved 200 grader i ca. 10 minutter indtil de er gyldne og spises så friske fra ovnen som muligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar