mandag den 3. marts 2014

Brødbudding a la Nigella


Hen over nytåret kom jeg til at kigge i en af Nigella Lawsons kogebøger som min svigersøster har stående og der faldt jeg over denne. Brødbudding er faktisk noget jeg et stykke tid har overvejet at skulle prøve efter jeg så det i Den Store Bagedyst i efteråret og nu fik jeg så også gjort det. Det var lidt en af de der retter, jeg har lavet, bare fordi jeg kan. Men det er jo også okay.

Konceptet er meget spøjst da der er tale om gennemblødt brød som bages i ovnen og konsistensen af det færdige produkt bliver også derefter. Det er meget specielt at få i munden, men det smager ganske godt. Og når man spiser det forstår man godt hvorfor det hedder budding, for det har faktisk en buddingagtigt konsistens, selvom det ikke nødvendigvis er det man forventer når man tænker på hvad den består af. 

Brødbuddingen skal helst spises frisk fra ovnen, men hvis man har en rest kan den også varmes i microovnen dagen efter men et nogenlunde resultat - så er sprødheden dog forsvundet fra toppen.

Opskriften er tilvirket fra Nigellas Køkken.

Brødbudding a la Nigella (6 personer)
1½ liter brød (jeg brugte det billige ciabattaflute fra Netto, som jeg skar i terninger og puttede i mit målebæger indtil det fyldte ca. 1½ l)
3 æg
½ dl brun farin
2,25 dl fløde
4 dl mælk
100 g chokolade
sukker til drys

I en stor skål (der skal kunne rumme alt brødet) piskes æg, brun farin, mælk og fløde sammen. Brødet skæres i terninger på ca. 2 x 2 cm og chokoladen hakkes groft. Brød og chokolade druknes i den flydende masse, hvor det skal have lov til at stå 15 minutter i køleskabet.
Når tiden er gået hældes det opblødte brød og resten af cremen i et ildfast fad, pres gerne brødternene lidt ned så de dækkes ordentligt af cremen, herefter tilbringer de endnu 15 minutter i køleskabet mens ovnen varmes op til 160 grader. 
Toppen af brødbuddingen drysses med sukker, jeg brugte almindeligt hvidt sukker, men rørsukker ville helt sikkert også være lækkert. Buddinges bages i 50-60 minutter indtil cremen er fast og toppen spørd. 

Nigella nævner det vist ikke, men helt personligt tror jeg denne ville gøre sig rigtig godt sammen med en kugle god vaniljeis.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar