lørdag den 12. oktober 2013

Jordskokkesuppe


Dette er et tidspunkt hvor jeg gerne vil slå et slag for to af mine yndlingsting, den ene en ny yndling og den anden en gammel favorit. For at starte med den gamle, så er suppe en fantastisk vinterspise, som er nem at lave til to dage og som er billig. Sidste år gik jeg en lille smule suppe-amok, så jeg har droslet ned hen over sommeren, men nu er det jo efterår og dermed suppetid. 
Det andet jeg gerne vil slå et slag for er noget jeg for nyligt har fået øjnene op for; sønderjyske kålpølser. Det lyder mere robust end romantisk, og det er faktisk også en god karakteristik. Men ud over at være robuste er det også bare fantastiske. De klædte denne jordskokkesuppe rigtig godt og jeg har tidligere brugt dem til fx flødekartofler, som de også var gode til.

Jordskokkesuppe (3 personer)
400 g jordskokker
300 g kartofler
2 æbler
1 stort løg
4 fed hvidløg
1 liter boullion
1 dl fløde
salt og peber

Løgene og hvidløgene skæres i stykker - ingen grund til at være for omhyggelig med at gøre stykkerne pæne - og steges i olie. Jordskokker, kartofler og æbler skæres i tern og steges med et øjeblik sammen med løg. Grøntsagerne dækkes med boullion og koger indtil de er møre.
Suppen blendes, fløden tilsættes og den smages til med salt og peber. 

Jeg serverede min jordskokkesuppe med brune champignoner og ristede stykker af kålpølser. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar