mandag den 21. oktober 2013

Fiskeboller i krydret kokos


En lille note angående opskrifternes størrelse når jeg skriver indlæg; Det er ofte at jeg angiver mine opskrifter til at række til 3 personer - i den forbindelse bør jeg nok nævne at både kæresten og jeg har en ganske sund appetit, så hvis man har en lidt mere beskeden appetit er der sikkert nok til 4 personer.

Disse fiskeboller i kokos er inspireret af en opskrift i kogebogen Superæne Super Successer, der lige var ved hånden, da jeg havde brug for fifs til, hvad jeg skulle stille op med den laksefars, jeg havde taget op af fryseren. Hvis man har lyst og mulighed kan man også sagtens lave sin egen fiskefars, men nu havde jeg altså lige en færdigrørt en ved hånden.

Fiskeboller i kokos (3 personer)
1 pakke færdiglavet fiskefars
1 dåse kokosmælk
1 løg
3 fed hvidløg
1 rød chilipeber
2 cm frisk ingefær
2 spsk fiskesauce
1 spsk rød karrypasta 
salt og peber

Løg, hvidløg og ingefær hakkes fint og steges let i olie. Chilien hakkes, og halvdelen af det svites sammen med løg, mens den anden halvdel røres i fiskefarsen. Herefter tilsættes kokosmælk, fiskesauce og rød karrypasta til løgene i gryden. Sovsen skal gerne have lov at simre en ti minutters tid og derefter smages til med salt og peber.
Herefter formes fiskefarsen til runde 'kødboller', gerne på størrelse med en valnød, men hvis man ikke har så meget tålmodighed (hovsa) kan det også sagtens fungere hvis de er større. Fiskebollerne dumpes i sovsen hvor de koger med indtil de ikke længere er rå i midten, ca. ti minutter.

Serveres med ris og agurkesalat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar