mandag den 7. oktober 2013

Chicken Marsala


Chicken Marsala er et af de mest himmelske retter jeg nogensinde har spist. Helt ærligt. Det tager noget tid at lave, og man skal ud og investere i en god marsala vin, men det er bare det hele værd når man sætter gaflen i de lækreste champignon, svømmende i en lækker, lækker sovs. 
Første gang jeg fik Chicken Marsala var hos en veninde i Viborg, og det var hele den tre timer lange stående togtur værd. Siden da har jeg lavet det flere gange og også videreudviklet lidt på konceptet fx ved min Marsalapasta med svampe. Men originalen er nu engang så fantastisk, at jeg godt kan forstå hvorfor hovedpersonen i en af mine yndingsromancer (Min Dobbs i Jennifer Crusie's Bet Me)  spiser det mindst en gang om ugen. 

Her kommer opskriften, tilvirket fra den altid geniale Smitten Kitchen. Det bemærkes at mængden af champignon virker fuldstændig vanvittig men de synker meget sammen, så det er virkelig nødvendigt med i hvert fald et halvt kilo.

Chicken Marsala (3 personer)
3 kyllingebryster
500 g champignon
1 stort løg
1½ dl marsala vin
2 dl kyllingefond eller boullion
olivenolie og smør til stegning
salt og peber
et par spiseskefulde hvedemel

Kyllingerne bankes og vendes i hvedemel. De brunes på panden i en blanding af smør og olivenolie, og overføres til en tallerken.

Champignong skives og løget skæres i halvmåner. Begge dele lægges på panden hvor kyllingerne før var. Her steger de indtil det væske champignonerne afgiver er næste væk. Når det sker tilsættes marsalaen. Igen venter man indtil næsten al væsken er fordampet inden man tilsætter kyllingefonden. Dette er også et godt tidspunkt at lægge kyllingerne tilbage på panden så de kan blive gennemstegt (eller siger man gennemkogt?) 

Når næsten al væsken er forsvundet er retten klar til servering. På dette tidspunkt kan man eventuelt røre en klat smør i. Alts hvis det lige skal være ekstra godt. 

Jeg plejer at servere min chicken marsala med fuldkornspasta og en grøn salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar