torsdag den 10. oktober 2013

At snitte kål fint

Jeg kommer fra et hjem hvor vi elsker kål. Og vi elsker salat. Og vi elsker at det er snittet rigtig fint. Dette er der flere grunde til. Den første er at det ikke er ret charmerende at der stritter kål og slat ud af munden på en når man tygger salaten. Det ud over er det meget svært at få store stykker kål op på gaflen. Der ud over er det i samme omgang rigtig svært at få alle salatens dele op på gaflen for at få en kombineret smagsoplevelser. 
Der er så nogle der ville pege på at salaten ser mere delikat ud når kålen er snittet større. For mig ser det ens ud så jeg fortrækker det småt. 
Det næste er så at når jeg står og snitter min kål småt bliver jeg altid spurgt om hvordan jeg gør, og folk er vildt imponeret. Men egentlig er det ikke så svært. Så her kommer en kort gennemgang med billeder af hvordan man nemt og hurtigt snitter kålen fint. 


Først tager du en skarp kniv, et skærebræt og et hvidkålshoved. Dernæst flækker du hovedet i to halve. Der næst deler du den halve en gang til. Du har nu 4 kvarte stykker hvidkålshoved. 




Hold nu kålen som vist på det første billede. Og skær herefter helt tynde skiver af kålen. Dette kan godt være lidt svært i starten, men med lidt øvelser skal det nok komme. Skær hele den kvarte på denne måde fra begge sider. Nu ender du op med en hel masse tynde strimler af kål. 


 

Snit nu kålen på tværs af de lange strimler og lidt på tværs så de til sidst er så småt som vist på det sidste billede. Herefter burde du havde dejlig fint snittet hvidkål der er lige til at spise.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar