tirsdag den 6. august 2013

Spinattærte

Denne spinat træte har jeg spist lige så længe jeg kan huske. Da jeg var mindre brød jeg mig ikke så meget om den, men nu synes jeg den er helt fantastisk. Hvis man virkelig skal have kød, vil man nok godt altid kunne tilsætte det. Tærten smager også dejlig med revet ost i stedet for granaost. Tærten her er serveres med Slæversalat. Der vil komme en opskrift på denne salat om et par dage.

Spinattærte 
100 g grahamsmel, havregryn el. lign.
100 g mel
50 g olie
50 g creme fraiche
1 tsk salt
½-1 dl vand

Alle ingredienser på nær vand æltes sammen, vand tilsættes tilsidst, kun lige så dejen hænger sammen. Dejen må ikke æltes for længe. Dejen kan sættes på køl så den er nemmere at rulle ud, eller den kan rulles ud med det sammen. Dejen fordeles ud i et tærtefad, der prikkes huller i bunden med en gaffel og bunden forbages i 20 min ved 200 grader.

450 g spinat (frisk eller frossen)
4 forårsløg
½ tsk salt
peber
muskatnød
200 g hytteost
2 æg
1 dl mælk
2 spsk granaost el. parmesanost

Forårsløgene renses og skæres fint, de svitses i en gryde. Spinaten skæres i mindre stykker, tilsættes og svitses med et stykke tid, væsken der kommer ud af spinaten hældes fra. Det krydres med salt, peber og muskatnød. Blandingen hældes i den forbagte tærte. Hytteost, æg, mælk blandes og hældes over spinaten. Osten rives og drysses oven på.
Tærten bages i 35 min. ved 200 grader. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar