lørdag den 17. august 2013

Snitter, snitter, snitter


Nu da jeg (endelig) er hjemme i min egen lejlighed igen, omend for en kort bemærkning, havde jeg virkelig lyst til at gå i køkkenet. Det fik jeg så også nærmest en hel dag til at gå med. Der er blevet bagt snitter i flere forskellige varianter. Det startede faktisk med at jeg forhørte kæresten om hvilken kage han havde lyst til, og han svarede hindbærsnitter. Nu er jeg personligt ikke den store fan af syltetøj og havde egentligt en fuldstændig guddommelig salted caramel brownie i tankerne. Og så begyndte hjulene ellers at tikke.

Så lad mig præsentere, snitter, snitter snitter! Det blev til intet mindre end tre slags; traditionelle hindbærsnitter, nutellasnitter og ikke mindst, mit mesterværk, karamelsnitter!

Jeg lavede en dobbelt portion mørdej for at der var nok til alle tre slags snitter, men her kommer opskriften på én portion.

Mørdej
300 g mel
200 g smør
100 g sukker
1 æg

Mel og sukker blandes og smørret smuldres heri. Det hele samles hurtigst muligt med ægget til sidst og stilles på køl en halv times tid, så det er nemmere at rulle ud. Mørdejen deles i 2 portioner, der hver rulles ud til en lang stang, ca. 10 cm bred. Alternativt kan man rulle dejen ud og udstikke cirkler med et glas så man får fine små medaljoner i stedet. Stængerne bages ved 180 grader varmluft i ca. 12 minutter eller indtil de er sprøde og let gyldne i kanterne.
Køles af på en bagerist.

Imens mørdejen køler af kan man så forbedere sit fyld.

Nutellasnitter
Mine nutellasnitter var de runde, og de var ganske simple at lave. Mørdejscirklerne blev ganske enkelt bare smurt med et passende lag nutella. Enkelt og lækkert.

Hindbærsnitter
Mørdejen smøres med hindbærsyltetøj - pas dog på med at smørre for meget på, for ellers siver det ud når man prøver at skære dem i snitter. Toplaget lægges på og dette pyntes med hvid glasur lavet af flormelis og vand, og drysses med krymmel inden man forsigtigt skære stængerne i snitter. Skal det være helt rigtigt skal man nok have non pareille krymmel, men det eneste jeg havde på lager var min prinsessekrymmel. Jeg undskylder til kæresten for den lidet maskuline lyserøde krymmel på hans hindbærsnitter!

Karamelsnitter
Karamellen tager lidt tid at forberede, men den smager himmelsk, så det er den ekstra indsats værd. Det man skal bruge er;
1 3/4 dl sukker
3 spsk smør
3 spsk fløde
et nip salt
Sukkeret smeltes i en gryde indtil alle klumper er opløst. Derefter røres fløde, smør og salt i. Det lyder måske mærkeligt at der skal salt i, men det er virkelig det, der er med til at gøre hele forskellen.
Karamellen skal koges ca. 10 minutter eller indtil man fornemmer at konsistensen er blevet tykkere. Mens den stadig er varm fordeles den flydende karamel over mørdejen. Toplaget lægges på og smørres med smeltet mørk chokolade inden man forsigtigt skærer stængerne i snitter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar