tirsdag den 18. juni 2013

Banankage


Her kommer så den anden opskrift med kærnemælk; Banankage. Den er næsten lige så nem at lave som Kanelkagen. Jeg tog kagen med til universitet og der kom mange dejlige kommentarer om at kagen smagte rigtig dejligt. Og kagen var til at spise selvom personen normalt ikke kan lide banankage. Det tager jeg som en kompliment. Kagen er fra min mors opskrift bog og har været i familien siden jeg var lille. 
Den er mere luftig end de fleste andre banankager jeg har fået. Samt der bruges en del flere bananer.
For at pifte kagen op, kan man altid tilsætte chokolade til dejen eller komme chokolade eller kakaoglasur på kagen. 

Banankage, 1 bradepande
225 g margarine eller smør
460 g sukker
4 æg
5 meget modne bananer
50 g havregryn
1 1/4 dl kærnemælk
½ tsk salt
2 tsk natron
2 tsk vanilje sukker
375 g mel

Margarine og sukker piskes lyst og skummende, herefter tilsættes æggene et ad gangen, mens der viskes videre. Bananerne moses godt og tilsættes sammen med havregryn og kærnemælk. Der røres forsigtigt rundt. Lad den våde blanding stå lidt mens de tørre ingredienser blandes. Herefter blandes salt, natron, vaniljesukker og mel i en anden skål. Disse tilsættes til den våde blanding og der røres igen forsigtigt rundt. Dejen hældes i en smurt bradepande (man kan også bruge bagepapir i formen) og bages ved 200 grader i 40 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar