mandag den 6. maj 2013

Himmelsk Kartoffelsalat


Sådan en dejlig forårsweekend skal nydes i fulde drag, især taget i betragtning, at det er min sidste rigtige friweekend inden 21. juni, for eksamenslæsningen er gået i gang i dag, og kommer til at vare indtil da. Forårsvejret blev udnyttet til at kæresten og jeg gik en tur ned i parken med en engangsgrill, noget grøn salat og så denne kartoffelsalat. Det var skønt at side på et tæppe med årets første grillmad og bare nyde det. 
Jeg har en stadart kartoffelsalat med cremefraiche, sennep og karry som jeg laver ret tit, men denne gang blev det til en lidt anderledes version med citron og fløde i stedet. Eller lime og fløde, for det var nu engang det jeg havde. Opskriften er fra en bog der blot hedder Salater af Elsa Petersen-Schepelern og er til seks personer. Jeg havde skaleret den ned så den passede til bare os to, men her kommer den i sin fulde udstrækning.

Kartoffelsalat (6 personer)
1 kg kartofler
2 rødløg 
6 æg
 friskpresset saft af 1 citron eller 1 lime
2½ dl piskefløde
salt og peber

Kartoflerne koges og pilles, og derefter skæres de i mundrette stykker. Løgene skæres i tynde ringe - mine var skåret meget tyndt, da jeg helst ikke ville have at de skulle overskygge resten. Æggene koges 9 minutter til de er hårdkogte, pilles og hakkes. 

Citron, fløde, salt og peber røres godt sammen. Alle ingredienserne blandes, helst mens kartoflerne stadig er lidt lune. 

Kartoffelsalaten er bedst serveret ved stuetemperatur, så hvis den har været i køleskabet bør den tages ud lidt inden man skal spise.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar