tirsdag den 28. maj 2013

Beauvaisbrød


Jeg har bagt dette brød flere gange, og hver gange bliver det super lækkert. Sidst jeg lavede det var til en morgenfødselsdag, hvor alle var meget begejstret og troede jeg havde været ved bageren. Så dette tager jeg bestemt som en kompliment. Denne gang havde jeg lavet lidt om på opskriften, da jeg ikke havde noget rug- og sigtemel, så jeg brugte havregryn i stedet for. Jeg glemte også at tilsætte øllen, dette gjorde heller ikke det helt store, det blev stadig et rigtig lækkert brød. De specielle ved denne er at der bruges surdej. Har man det ikke til at starte med, kan man undlade det, tilsætte mere gær, og tage et stykke dej fra bagefter. Skal man ikke bage brødet inden for en uge, kan man tage dejen og sætte den i fryseren. Så har man surdej klar til næste gang. Opskriften er fra "Varm på brød og lun på boller" af Rikke Holm

Beauviasbrød, 2 store brød
100 g surdej(har du ikke surdej, tilsæt da 10 g mere gær)
12 g gær
50 g sirup
7½ dl vand (1½ dl mindre vand, hvis der bruges en halv øl)
30 g salt
½ øl eller 3 spsk maltsirup eller 2 spsk malt
120 g rugmel
120 g sigtemel ( sigtemel er en blanding af hvedemel og rugmel)
825 g hvedemel

Surdej, gær, sirup, vand, salt og øl/maltsirup/malt røres sammen til gæren er opløst. Tilsæt herefter rugmel og sigtemel. Hvedemel tilsættes lidt ad gangen. Der æltes i 5 min enten med håndmikseren eller med hænderne. Herefter stilles dejen til hævning til køleskabet natten over, hvis det skal gå stærkt kan den stilles på køkkenbordet et par timer. 
Dejen hældes ud på bordet og 100-150 g dej tages fra til næste gang. Resten af dejen dele i to og disse formes til to brød på denne måde: Dejen bankes ud så det ligger lidt aflangt på bordet. Enderne foldes ind. Den øverste tredjedel foldes ned. Fingrende sættes i siden af dejen og der strammes lidt mens resten af dejen rulles sammen. Samlingen vendes ned af når den bages. Brødene efterhæves 1-2 timer til den har fået dobbeltstørrelse. Brødene drysses med mel og sættes ind i en 260 grader varm ovn. Mest optimal sættes brødene på en varm pizza/brød sten. Har man ikke en sådan, kan brødene med fordel glides over på en varm bageplade. Efter 10 min. skrues ned på 200 grader hvor brødene står i 20 min ekstra. Der er en god ide i løbet af de første 10 min. enten at sprøjte med vand inde i ovnen så damptrykket stiger, dette får brødet til at puste sig mere op. Eller have et fad med vand i ovnene under brødet. 
Brødet tages ud af ovnen og køler af på en bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar