torsdag den 25. april 2013

Skinkegryde med abrikoser og blondi salat

Jeg er i den heldige situation, at jeg får grisesmåkød fra min mor, som har det fra en gris, som vi selv har parteret. Det er en stor fordel selv at skille sin gris ad, hvis man kan finde ud af det. Da dette giver lige præcis det stykke kød man gerne vil have. Så jeg får småkød i klumper, som jeg selv kan skære ud i de tern eller strimler, som jeg gerne vil have. 
Der vil derfor i dag komme denne opskrift med grisesmåkød og en i morgen, da jeg havde to dejlige pakker jeg skulle have brugt. 
Denne ret er super let og enkel og smager helt fantastisk. Jeg serverede ris til, det smagte ganske udmærket. Det tager nok i alt en time at lave den. Opskriften har jeg fra Gyldendals lille kogebog, 250 retter til hverdag og fest. En rigtig god kogebog, som indeholder en masse gode basale retter, som virker nemme og lækre på samme tid. Salaten som jeg har lavet til kalder jeg blondi salat, da den er meget hvid/lys. 

Skinkegryde m. abrikoser 4 pers.
400 g svine småkød (eller en klump gris)
salt, peber
olivenolie
1 løg
4 dl hønse bouillon
1 tsk spidskommen
1 friskhakket rød chili
15 bløde abrikoser (man kan også bruge tørrede abrikoser, brug da lidt flere)
saft af en appelsin

Forårsløg i skiver og eller fint hakket persille
Ris, couscous eller bulgur

Hvis kødet kommer i en klump skæres denne først i små stykker, herefter duppes stykkerne og de krydres med salt og peber. Olien varmes i en gryde og kødet brunes heri. Løget hakkes og kommes ned til kødet og svitses med. Herefter tilsættes bouillon, spidskommen, rød chili og abrikoser i tern. Retten koger nu i ca. 30 min. Ønskes kødet at være mørt kog da yderlig 15-30 min. Smag til med appelsinsaft, salt og peber. 
Server retten med forårsløg og eller fint hakket persille som pynt og ris, couscous eller bulgur som tilbehør.

Blondi salat
1/4 Iceburg salat
1 forårsløg
½ Honning melon
parmesan ost

Grøntsagerne snittes og blandes. Parmesanosten rives og drysses over salaten, spis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar