fredag den 26. april 2013

Ingefærmarinerede småkød

Her kommer så anden del af min lille serie på to omkring svinesmåkød. Jeg har flere i ærmet med dette emne, men der går nok et stykke tid endnu før de komme med.
Denne gang er det en wok ret med svinesmåkød. Ingen er den super let og lækker og der er mad på ganske kort tid. Denne opskrift kommer også fra Gyldendals lille kogebog s. 380. I stedt for syltede ingefær brugte jeg frisk, i stedet for at marinere kødet en time før, gjorde jeg det bare med det samme. Det virkede fint først at marinere det lige før det skulle bruges.

Ingefærmarinerede sauteskiver, 4 pers.

500g svinesmåkød eller en klump svinekød
2 spsk olie
1 tsk karry
1 spsk peanutbutter
1 spsk sojasouce
1 spsk finthakket syltet ingefær (eller frisk)
1 spsk citronsaft
½ tsk salt
2 dl bouillon
1 dåse kokosmælk
 3 foråsløg
1 gul peber
1 broccolibuket
evt. majstivelse
salt, peber

Ægnudler eller ris

Svinekødet skæres i passende størrelse og marines i følgende blanding: olie, karry, peanutbutter, sojasouce, ingefær, citronsaft og salt. Dette gøres gerne 1 time før. Men kan også gøres som den først før grøntsagerne renses.
Forårsløg renses og hakkes i små stykker, broccolibuketterne skylles og skæres i den størrelse man ønsker. Den gule peber vaskes og skæres i størrelser, gerne strimler.
Varm en wok eller en dyb pande og kom kød med marinade op i wokken. Steg kødet godt. Kom derefter bouillon og kokosmælk i wokken. Hvis man ønsker mørt kød koges kødet nu i ca. 20 min. ellers forsæt.
forårsløg, peberfrugt og broccoli kommes op i wokken og koger med i 3-4 min.
Hvis man ønsker en tykkere sovs jævnes denne med majstivelse udrørt i vand.
Smag til med salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar