lørdag den 6. april 2013

Citron/Chilimarineret laks med belugalinser


Jeg fandt sådan et helt ensemble, da jeg skulle prøve at finde en opskrift til de belugalinser jeg havde fået købt da jeg gik amok i Urtekram kurven i Netto den anden dag. Så jeg vurderede at det var okay ikke at skulle opfinde den dybe tallerken i dag og har simpelthen bare afprøvet opskriften mere eller mindre som den var. Den består af en chili/citronmarineret laks, belugalinser med ristet broccoli og rødløg samt en argukesalat. For min skyld måtte den sidste godt have haft lidt mere syrlighed, så jeg ville nok have tilføjet lidt hvidvinseddike til den del af marinaden der bruges til agurkerne. Ellers var det ganske udemærket og der blev en rest belugalinser i overskud som jeg allerede har planer om at skulle lave en linse-hummus ud af i morgen - bliver det en succes skal den nok finde vej til bloggen! Men først til dagens udfoldelser, hvoraf opskriften er fra aarstiderne.

Marinade
saft og skal af 1 citron
½ stk, finthakket chili
1 nip rørsukker
2 fed, finthakket hvidløg
1-2 stk, finthakket rødløg
 Evt. 1 spsk soja


1 stk agurk
1 300 g belugalinser
1 kvist timian
Evt. 1 stk laurbærblad
1 stk gulerod
1 løg


1 stk, i skiver rødløg
1 stk, i buketter broccoli


olivenolie 
1 pakke laksefilet 
havsalt og friskkværnet peber

Ingredienserne til marinade blandes i en skål. Da det er en marinade er det ret vigtigt at ingredienserne er hakket ret fint, så de fordeler sig bedre. Marinaden deles i to, den ene del skal laksen marinere i, den anden del skal agurken marinere i - her ville jeg som sagt vælge at tilføje lidt hvidvinseddike for at give en god syrlighed.

Laksen steges på skindsiden ca. 10 minutter. Herefter slukkes panden og laksen vendes om så den får eftervarmen på den anden siden. 

Belugalinserne koges i 8 dl vand sammen med timian, laurbærblad, gulerod i skiver og løg i tern. Det skal have ca. 20 minutter. 

Broccolien deles i buketter, rødløget skives og begge dele ristes på panden i en smule olivenolie. Bare et par minutter. Den fordeles oven på belugalinserne. Lad endelig være med at koge broccolien sammen med linserne for så bliver den nemlig kulsort.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar