mandag den 1. april 2013

Burgerboller

Duften af nybagt brød er en af de bedste ting jeg ved samt det at sætte tænderne i en nybag bolle. Da der var TDC (tour de champre) på mit kollegie stod jeg for aftensmaden sammen med en af de andre. Vi besluttede os for at lave burger. For at det skulle være lidt ekstra godt bagte jeg disse fantastiske burger boller. De er super nemme at lave og bliver rigtig smukke og dejlige. De er billigere end at købe dem, og holder bedre, da man jo altid lige kan liste lidt ekstra grof mel ned i blandingen. Der blev bare rigtig mange af denne opskrift, så jeg halverede den, da vi ikke var så mange der skulle spise med. Det tog ikke ret lang tid at lave. Jeg glemte så at hælde smør i opskriften, det bollerne bestemt ikke dårlige af. Så hvis man er fedt forskrækket kan smør godt undlades. Så uden den helt store indsats kunne vi nyde et super lækkert måltid. Opskriften er fra min brødbibel: "Varm på brød og lun på boller, de sprøde, de seje, de nemme og de virkelig gode" af Rikke Holm. Opskriften hedder Burgerboller og er på side 73.

Burgerboller, 30-35 stk.
125 g gær
1½ l vand
60 g sukker
20 g salt
1800 g hvedemel
300 g sigtemel (eller andet groft mel)
75 g smør
Sesamfrø

Gæren udrøres i vandet, salt og sukker tilsættes og der røres rundt. Alle de andre ingredienser tilsættes og dejen æltes godt. Dejen hæver i 15 min. og deles derefter i ca 30 portioner. Disse rulles til boller. Hver bolle dyppes med toppen ned i sesamfrø og placeres med sesamfrø siden ned mod bordet og stilles til hævning igen. Når alle boller er rullet og dyppet i sesamfrø, starter man med at rulle den første bolle flad, ca 1-2 centimeter høje. De lægges på en bageplade med bagepapir med sesamfrø toppen opad. Herefter skal de hæve 15-20 min. 
Bollerne bages i ovnen ved 240 grader i 10-12 min. Stil en bradepande med vand i bunden af ovnen eller sprøjt ind i ovnen med en vandforstøver et par gange. Dette gør at der et større damptryk inde i ovnen og at bollerne puster sig op og bliver flotte og gyldne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar