torsdag den 28. marts 2013

Broccoli tzatziki

Tzatziki behøver ikke kun være forbeholdt agurk, for nu vil de danske grove grøntsager også være med. Jeg fik denne salat på et kursus i Fredensborg Roklub, og nu måtte jeg simpelhen bare prøve denne. Men da jeg ikke kunne finde nogen blomkål, som opskriften oprindelig var med, blev det i stedet til Broccoli.
Broccoli er også en dejlig grøntsag og hvis man lige blanchér den lidt går en del af den bitre smag af den. Hvor opskriften kommer fra har jeg ingen anelse om, da jeg fik den udleveret som et kopiark, da jeg gik ud for at tale med kokken. det var nemlig ikke blot denne salat som var utrolig nyskabende og forfriskende.
Den græske yoghurt kom fra et sønderjysk mejeri: Naturmælk. De har lavet en græsk inspireret yoghurt. Den smager dejlig. Den har syrekulturen fra den græske yoghurt og er på 2% fedt, hvilket kan give den en lidt mere skarp smag, hvis man sammenligner med de lidt mere fede varianter. Jeg er stor fan af produktet.
Men nu til opskriften

Broccoli tzatziki, 1 portion

1 broccolihoved/blomkålshoved
salt
½ bundt purløg
2½ dl drænet yoghurt eller græsk yoghurt
1 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
friskværnet peber
50 g græskarkerne

Kålen renses, skylles og skæres i små buketter. Disse blanchéres i let saltet vand, indtil man synes de har passende konsistens (ca. 30 sekunder). Hæld evt. varmt varm over dem og lad dem står i vandet et stykke tid. Herefter hældes de i et dørslag og skyles grundigt med koldvand, og lad dem stå og dryppe godt af.
Herefter blandes dessingen. Purløg og hvidløg hakkes så fint som muligt. Halvdelen af purløgen blandes med yoghurt, hvidløg og olivenolie. Kål buketterne røres i og der smages til med salt og peber.
Græskarkerner ristet på en tør hed pande til de er let ristet og drys dem med lidt salt.

Anret det hele i en skål og hæld resten af purløget og græskarkernerne over tzatzikien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar