mandag den 25. februar 2013

Spicy Karry Suppe


Det her er bestemt ikke verdens mest glamurøse måltid, men det smager godt og det mætter godt. Det er lidt trist hvor overset supper egentligt er som studentermad, for de er noget mere interessante end pasta med ketchup - som jeg simpelthen ikke kan få mig selv til at spise. Karrysuppe derimod kan laves med få enkle ingredienser, som de fleste har i køkkent alligevel. 

Smagsbasen for denne her suppe er en kombination af forskellige karryer, men har man kun en enkelt slags kan man justere smagen, så den passer en. Personligt synes jeg at den stærke karry giver noget spicyness, den milde giver en bund og den røde karrypasta et krydret strejf. Det er samme karrykombination, jeg bruger til en anden af mine yndlingsretter, boller i karry.

Spicy karry suppe (2-3 personer)
2 store løg eller 3 mindre
3 store kartofler eller 4-5 mindre
2 fed hvidløg
1 l grøntsagsbouillion
1 dl mælk eller fløde
Madras karry
Mild karry
Red curry paste
Salt og peber
Olie

Hak løgene, de behøver ikke være finthakkede for suppen bliver blendet inden den er færdig. Varm olien i en rummelig gryde, og svits madras karry og mild karry et par minutter før de hakkede løg tilsættes. Skræl kartoflerne og skær dem i små tern, desto mindre tern desto hurtigere er de færdigkogt, så her kan det godt betale sig at være omhyggelig. 
Kartoflerne tilsættes sammen med bullion og red curry paste. Suppen koger indtil kartoflerne er møre hvorefter den blendes med en stavblender. Suppen smages til med fløde/mælk og salt. 

Jeg serverede min med en rest lys fisk og et drys chilisalt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar