tirsdag den 19. februar 2013

Ananas Chutney


Chutney er en fantastisk ting og smager rigtig dejligt, især til risretter og i andre retter. Jeg har mødt en som har lavet Kiwi chutney, så derfor tænkte jeg, det vil jeg også prøve. Det blev bare ikke med kiwi, men med ananas, da jeg har en veninde som ikke kan tåle mango og kan bedre lide ananas end kiwi. For så kan hun også spise med på de lækre retter
Chutneyen fik en rigtig dejlig smag, i starten smager man tydelig den gode søde ananas og bagefter kommer det stærke strejf uden at det er overvældende og man styrter hen til en vandhane. 
Da min veninde ikke kan tåle lactose og fructose (fructose er et sukkermolekyle se evt. dette link: Fructose link) Har jeg taget inspiration fra et par opskrifter og gjort den til min egen således at opskriften er fructose allergi venlig. 
Er man selv i den uheldige situation at man ikke kan lide ananas eller ikke kan tåle denne, er denne opskrift så fantastisk at frugten kan udskiftes med hvilken som helst moden frugt.

Inspiration fra: Escherich, B., Køkkenkræs og kloge kontanter, Politikens Forlag 1. udgave, 1. oplag s. 152 (2010)

Ananaschutney ca. 1½ syltetøjglas
1 moden ananas
1 rødchili
1 grønchili
3 cm ingefær (må gerne have været i fryseren)
5 hele nelliker
2 dl risvins eddike (det eddike man bruger når man laver sushi, man kan også bruge eddike man har i skabet)
½ tsk salt
en knivspids kanel
½ dl rørsukker
Atamon

Ananassen skæres i små tern, da ananas ikke så let koger ud, giver det en bedre blanding hvis ternerne er små. Chilierne renses og kernerne fjernes. Ingefæren skæres meget fint.
Herefter blandes alt i en gryde (pånær atamon) og koger i godt 1 time, for at ananassen bliver lidt mere udkogt. 
De glas man ønsker chutneyen skal på, gøres ren og skoldes, herefter hældes en lille smule atamon i, som fordeles i hele glasset. Den varme chutney hældes på glas og låget lukkes. Når glasset køler af dannes der vakum.

P.S. I den oprindelige opskrift er der både 3/4 dl rosiner og 1 lille løg i. Samt der er benyttet æbleeddike.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar